Boeing 777-300



Výrobce letadla:
Boeing
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Dálkové
Počet sedadel:
nad 450
Délka letadla:
nad 70m
Rozpětí křídel:
nad 55m
Dolet:
nad 12 000km
První let:
3.11.1997
Rozpětí křídel (m):
64,80
Délka letadla (m):
73,90
Počet míst:
550
Dolet (km):
14500

 b777-300_titulní_saudia.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardníRegionální
3Proudový tryskový Širokotrupé Pro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Boeing Company
Země: USA
Výrobce a typ motorů:2xPratt & Whitney PW-4098, General Electric GE90-92B/94B/115B1, Rolls-Royce Trent 892
Datum prvního letu:3.11.1997 
Počet vyrobených letadel:693Stav k 24.3.2016, dosud ve výrobě
IATA kód (hlavní, alternativní):773777, 77W
Rozměry a hmotnosti (není-li uvedeno jinak, platí údaje pro nejrozšířenější verzi B777-300ER):
Rozpětí křídel:(m)64,80(původní verze 777-300 60,9m)
Délka letadla:(m)73,90 
Výška (na zemi):(m)18,50 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)167 800(původní verze 777-300 160 500 kg)
Maximální vzletová hmotnost:(kg)351 500(původní verze 777-300 299 370 kg)
Provozní vlastnosti (není-li uvedeno jinak, platí údaje pro nejrozšířenější verzi B777-300ER):
Maximální počet cestujících: 550Konfigurace s jedinou přepravní třídou, typicky mezi 330 a 451 ve 2-3 třídách
Nejvyšší praktický dolet:(km)14 500(původní verze 777-300 11 100 km)
Cestovní rychlost:(km/h)905 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 24.3.2016, v závorce počty letadel všech verzí B777-300):
Emirates (127), United Airlines (74), Cathay Pacific (65), Air France (41), Singapore Airlines (33), Qatar Airways (31), ANA (29)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Emirates, Air France, turkish Airlines, British Airways, KLM, Aeroflot, Air Canada, Korean Air, All Nippon Airways (ANA)…

  B777-300ER v nových barvách společnosti Air New Zealand.
B777-300ER v nových barvách společnosti Air New Zealand.

Další informace:

Víte že...

Boeing 777-300 je zatím největším dvoumotorovým dopravním letadlem světa? Jeho kapacita je dokonce srovnatelná s prvními verzemi čtyřmotorového Boeingu 747, oproti nimž ovšem ovšem vyjde provoz B777 až o 40% levněji. V době svého uvedení na trh byl Boeing 777-300 zároveň vůbec nejdelším sériově vyráběným dopravním letadlem a v tomto ohledu jej překonal pouze Airbus A340-600 a aktuální rekordman Boeng 747-8. Každopádně je B777-300 o více než metr delší než největší Airbus A380!

Boeing 777-300 vznikl v roce 1997 prodloužením trupu původního typu Boeing 777-200 o úctyhodných 12 metrů. Záměrem výrobce bylo vyrobit letoun, který by byl srovnatelný co do kapacity a doletu s prvními verzemi čtyřmotorového Jumba Boeing 747-100/200, ale díky dvoumotorové konstrukci a o dvě generace modernějšímu designu by zmíněná starší Jumba dokázal nahradit s přinejmenším o 30% lepší ekonomikou provozu.

Od jara 2004 je zákazníkům dodávána vylepšená verze Boeing 777-300ER, která kromě tradičně zvýšené maximální vzletové hmotnosti umožňující nárůst zásoby paliva i při plném obsazení letadla dostala upravené křídlo s delšími konci, díky kterým bylo rozpětí letounu prodlouženo o téměř 4 metry na 64,8m (což bylo mimochodem více, než rozpětí tehdy aktuální verze -400 populárního Boeingu 747). Toto vylepšení zlepšilo vlastnosti letadla při vzletu a přistání a zhruba o 1,4% snížilo spotřebu paliva proti B777-300 s původní verzí křídla.

Boeing 777-300ER byl dlouho vůbec nejúspornějším letounem v přepočtu na nabízenou kapacitu, ve spotřebě paliva na sedačku jej nepřekonal dokonce ani mamutí Airbus A380 a teprve nejnovější modely řady Boeing 787 Dreamliner a Airbus A350 dokáží atakovat úroveň ekonomiky tohoto typu. I proto jde o celosvětově nejpopulárnější dálkové letadlo, využívané 39 dopravci, přičemž v březnu 2016 evidoval Boeing objednávky na dalších 165 letounů.

Navzdory neutuchající popularitě tohoto typu (v poslední době jej jako zcela nový zařadila do flotily například švýcarská společnost Swiss a v rámci zaváděcího provozu tyto letouny na jaře 2016 nasazuje i na lety z Curychu do Prahy) Boeing neusíná na vavřínech a již v roce 2011 oficiálně oznámil, že pracuje na nové generaci modelu 777 pod označením 777X. V listopadu 2013 v rámci aerosalonu v Dubaji odhalil konkrétní podobu nových "triple seven": měly být vyráběny dvě verze, přičemž větší pod označením Boeing 777-9 má mít délku 76,5 metru (tedy o 2,13 větší než současná B777-300 a dokonce větší než dosavadní nejdelší sériově vyráběný letoun Boeing 747-8) a menší, značená B777-8, má být dlouhá 69,5 (tedy pro změnu o více než 4 metry kratší než dnešní "třístovka"). Rozpětí křídel má v obou případech činit úctyhodných 71,3m, přičemž v konstrukci křídla se v mnohem větší míře uplatní uhlíkové kompozity. Nové budou motory, trup by měl být uvnitř mírně prostornější a inovací projde řada dalších částí letounu. B777-9 má nahradit Boeing 747-400, B777-8 má být nasazen na ultradlouhých tratích (což je zvláštní, protože jeho předchůdci v této roli - Boeing 777-200LR, AIrbus A340-500 a dále v historii třeba Boeing 747SP - se větší popularity na trhu nedočkali). S nástupcem menší B777-200 se v nové generaci nepočítá - jeho roli převezmou větší verze Boeingu 787 Dreamliner. Každopádně Boeing po zmíněném veletrhu v Dubaji registroval na novou generaci B777 již 259 objednávek: 34 od Lufthansy, 150 (!!) od Emirates, 50 od Qatar Airways a 25 od Etihad Airways. Dodávky prvních letounů se předpokládají v roce 2020. B777 je již dnes nejvíce vyráběným širokotrupým letadlem všech dob a vše nasvědčuje tomu, že díky nové generaci si tuto pozici udrží i nadále.

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

Boeing 777

Loading...

Boeing 777

.

         Máme pro vás »

SPECIÁL B Meteo:

FR 5/2020: Už máte?

Nová exkluzivní kniha


Svět z nebe » 

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 

Pojišťovna Ergo:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker NUTS


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 31.10.1956 se stalo...
31.10.1956
Námořní letoun Douglas R4D "Que Sera Sera" se sedmičlennou posádkou se stal prvním letounem, který přistál na Jižním pólu.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456