Škola letecké meteorologie, 16. díl - Vítr IV.

12.11.2020

Vítr je v základním pohledu ovlivňován globálním tlakovým polem. Ale značný vliv mají také místní poměry, zejména orografie.

V situacích, kdy není příliš výrazný vliv velkého tlakového pole, se mohou větší měrou uplatnit právě lokální vlastnosti terénu.

Tam, kde orografie utváří horské hřebeny a údolí (a nemusejí být ani zvlášť výrazné), dochází během dne k lepší expozici skloněných svahů vůči slunečním paprskům a svahy se lépe prohřívají. Od nich se ohřívá vzduch a vystupuje podél svahů vzhůru v podobě konvekčních proudů. Nad středem údolí pak zase sestupuje a tvoří tak cirkulační schéma anabatického větru. Znají to všichni plachtaři, kteří létají např. v Alpách. Mohou letět podél osluněného hřebene na velké vzdálenosti bez nutnosti kroužit. Anabatický vítr odvádí vzduch podél svahů nahoru a tak se doplňuje vtékáním do údolí z předhůří. Kdybychom stáli dole v údolí, zaznamenali bychom v takové situaci údolní vítr, směřující proti toku řeky v ose údolí. V noci je situace obrácená. Chladnoucí vzduch stéká podél svahů dolů do údolí a vyplňuje ho. To je katabatický vítr. Nad středem údolí pak existují slabé výstupné pohyby. Cirkulační schéma katabatického větru je obrácené oproti větru anabatickému. Podél osy údolí pak chladný vzduch vytéká z hor ven, směr tohoto větru (nazývaného horský) vede po toku řeky. Často se do rána údolí naplní steklým studeným vzduchem a utvoří se výrazná teplotní inverze, mnohdy provázená mlhou. Z toho mají jistě radost prázdninoví dovolenkáři pod stanem u řek v údolích — v pozdním létě zde klesají teploty velmi nízko. Pokud pojedete v srpnu kempovat k Berounce, dáte mi zapravdu, až ráno vylezete v mlze ze stanu.

Další lokální vítr je bríza. Princip vychází z teplotního rozdílu mezi vodním a zemským povrchem. V teplé části roku je přes den pevnina teplejší, než voda. Proto zde vzduch konvekcí vystupuje do výšky, tam se pak přesouvá nad vodu, klesá a podél vodního povrchu proudí k pevnině. Budeme-li v létě stát na pláži např. u Středozemního moře, za jinak klidného anticyklonálního počasí, zaznamenáme vítr vanoucí z moře nad pevninu. V noci je situace obrácená. Země rychle vychladne, zatímco voda díky vyšší tepelné kapacitě svoji teplotu víceméně udržuje konstantní. Vznikne tak stav, kdy je v noci zem chladnější než voda a celá popsaná cirkulace vzduchu se otočí. Nad mořem nebo jezerem vzduch vystupuje do výšky, tam se přesouvá nad pevninu, kde klesá a v nízké výšce proudí nad vodu. Denní cirkulaci nazýváme mořská bríza, noční pak bríza pevninská.

Föhn je označení specifického proudění, při němž se uplatňuje rozdíl adiabatické změny teploty nenasyceného a nasyceného vzduchu. To si vysvětlíme v pozdějších kapitolách, teď přijměme fakt, že vzduch nenasycený vodní párou mění svoji teplotu při vertikálním pohybu takřka přesně o 1 °C na každých 100 m výšky. Při pohybu nahoru se ochlazuje, při pohybu dolů otepluje. Naopak nasycený vzduch, v němž dochází ke kondenzaci vodní páry a uvolňování latentního tepla, se při výstupu ochlazuje poněkud pomaleji. Ochlazování také není úplně lineární jako u nenasyceného vzduchu, je to složitý proces. Pro zjednodušení však můžeme brát v úvahu, že nasycený vzduch se při stoupání do výšky ochlazuje o asi 0,6 °C na 100 m. Přichází-li značně vlhká vzduchová hmota k hradbě pohoří, je nucena tuto překážku překonávat, přetéci. Při výstupu na návětrné straně dojde rychle ke kondenzaci a vzniku oblačnosti, ze které vypadávají také srážky, které ovšem vynášejí vlhkost ze vzduchu pryč. Stoupající vzduch se ochlazuje o 0,6 °C každých 100 m výšky a současně se zbavuje vody. Jakmile překlene hřeben hor, na druhé straně sestupuje, ale už jako nenasycený. Adiabaticky se zde otepluje o 1 °C každých 100 m sestupující výšky. Vidíme, že na závětrné straně se otepluje rychleji, než se na návětrné ochlazoval. Z toho vychází, že když sklesá do stejné hladiny, jakou měl na návětří při začátku výstupu, bude teplejší a sušší. U velkých pohoří, jako jsou Alpy, je tento efekt často velice výrazný, oteplení může dosahovat i 20 °C. Současně je na závětrné straně hor bezoblačný prostor, mnohdy do vzdálenosti i několika stovek km.


RNDr. Petr Dvořák
Letecký meteorolog, lektor

www.jasno.cz

zahlavi_fcb_fr_svet_z_nebe_2.jpg

Flying Revue > Letecká videa > METEO > Škola letecké meteorologie, 16. díl - Vítr IV.
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: