Konjukov - drama nad Indickým oceánem

21.7.2016

Konjukov - drama nad Indickým oceánem

O přípravách k obletu Zeměkoule a startu ruského balonáře a dobrodruha Fedora Konjukova jsme na stránkách našeho webu Flying Revue informovali 14. července. Uplynulo sedm dnů a Konjukovova cesta za splněným snem se po několika relativně klidných dnech výrazně zdramatizovala dnes, kdy se ruský vzduchoplavec musí v závěrečné části letu vyrovnat s výraznou tlakovou níží, která může změnit trasu letu mimo Austrálii, plánovaný cíl letu.

Aktuální poloha balónu Fedora Konjukova.Zoom gallery
Aktuální poloha balónu Fedora Konjukova.

Požádali jsme Jana Smrčku, našeho odborníka pro oblast balónového létání, o krátké zhodnocení dosavadního letu.

"Fedor Konjukov odstartoval z Northamu, který leží asi 70 km východně od Perthu, 12. července 2016 v 7:30 ráno místního času (11.7. 23:30 UTC). Dobré povětrnostní podmínky panující v prvních dnech letu znamenaly, že Konjukov dosáhl již 18. července v 11:30 (UTC) pobřeží Jižní Ameriky a přeletěl tedy Pacifik za 92 hodin. Stal se tak teprve druhým člověkem v historii, který tuto trasu v balónu přeletěl sólo letem. Fedorův let vypadal v této fázi velmi klidně. První hodiny letu letěl rychlostmi okolo 50 km/hod, na východě Austrálie letěl 70 km/hod a dosáhl výšky zhruba 6500 m nad mořem. Nad Tichým oceánem se rychlost zvyšovala a pak se dostal na 150 za hodinu. Vše běželo jak má, dařilo se držet zhruba stejnou výšku letu (v rozmezí několika set metrů), rovněž rychlost byla celkem konstatní okolo 150 kilometrů za hodinu. Takhle dosáhl téměř poloviny dráhy letu. Jediné drama se přihodilo před pobřežím Jižní Ameriky, kde se utvořila studená fronta s netypickými bouřkami. Ale jednoduše ji přeletěl."

Jan Smrčka pokračuje: "I nad Jižní Amerikou šlo vše stále dobře. Území Chile přeletěl Konjukovův balón za hodinu a pět minut, Argentinu pak za 9 hodin a 25 minut. Následovala Uruguaj a jižní cíp Brazílie a pak už Fedora čekal Atlantský oceán. Nad Atlantikem čekalo Fedora první drama, když se dostal do rozsáhlé bouře. Potýkal se s prudkým poklesem teploty, kdy mu i v gondole zamrzala kyslíková maska. Zatímco jednu používal, druhou zahříval ve své kombinéze, aby ji mohl vyměnit v okamžiku, kdy mu první zamrzne. Krupobití a prudké turbulence vedly k bleskové poradě s meteorologem Prof. Davidem Dehenauwem z Belgie. Rozbor situace ukázal, že nejlepším řešením bude udržovat výšku letu, neboť jak klesání, tak stoupání by situaci zřejmě jen zhoršilo. Balón se v té době pohyboval rychlostí kolem 200 km/h. Balón opustil extrémní počasí, ale problémy nekončily. Výpadek vyhřívání gondoly přinutil po konzultaci se specialisty z Cameron Balloons Fedora vylézt do prostoru nad gondolou a přepojit potrubí z jedné plynové nadrže do druhé. Přišly další turbulence, tentokráte tak silné, že balón měnil výsku letu až o 400 metrů bez jakéhokoliv zásahu pilota. Poté zamrzly tři hořáky ze šesti a všichni čekali, zda Fedor zvládne zbývající část noci."

Satelitní snímek systému nad jižním Indickým oceánem.Zoom gallery
Satelitní snímek systému nad jižním Indickým oceánem.

"20. července kolem 17:00 (UTC) minul balón Mys Dobré naděje. Fedor musel jednak odpusti část hélia (tak jak balón spotřebovává palivo v hořácích, celý systém se odlehčuje - bez odpuštění helia by balón mohl vystoupat do pro nebezpečných výšek) a poté se po poradě s odborníky z Cameron Balloons pustil do odledování zamrzlých hořáků. To se naštěstí podařilo, protože jejich funkce je podstatná proto, aby se Fedor dokázal vypořádat s výrazným systémem tlakové níže, kterou musí přeletět. Steve Fossett se musel vypořádat s podobnou situací, ale byl na tom podstatně lépe, protože při jeho letu byl jetstream podstatně severněji. Předpověď trasy tak nyní není příliš optimistická, Fedor by mohl Austrálii zcela minout. Podle Fedorových vlastních slov je teď let v "survival" módu."

Předpověď trasy letu balónu Fedora Kunjukova ze včerejška.Zoom gallery
Předpověď trasy letu balónu Fedora Kunjukova ze včerejška.

"Situace není skutečně právě růžová," konči svůj rozbor Jan Smrčka a pokračuje: "Zdá se, že svět a jeho velká média let Fedora Konjukova příliš nezajímá. Má svá "hlavní témata". Podobné to bylo v roce 1990, kdy startoval Branson s Lindstrandem k přeletu Tichého oceánu. V té době začala Válka v zálivu a jejich let také nikoho nezajímal. Držím Fedorovi palce, protože je balonář, pilot, aviatik."

Jan Smrčka, Michal Beran

Zdroj: konyukhov.ru, my.yb.tl/RRTW2016

Flying Revue > Články > Balónové létání > Konjukov - drama nad Indickým oceánem
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 >
 
 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 19.04.1915 se stalo...
19.04.1915
První let kanadského stíhacího stroje Avro Canada CF-100 Canuck.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »