Tabulky Další info Víte, že...?
Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
Výrobce letadla: | Airbus | |
Země: | Evropa, finální montáž v Hamburku (Německo) | |
Výrobce a typ motorů: | 2x | CFM Internatinal CFM56-5 nebo International Aero Engines řady V2500 o tahu 133 až 147 kN |
Datum prvního letu: | 11.3.1993 | |
Počet vyrobených letadel: | 1 219 | Stav k 8.2.2016, dosud ve výrobě, včetně 84 verze A321-100 |
IATA kód (hlavní, alternativní): | 321 | 32S |
Rozpětí křídel: | (m) | 34,09 | pro křídlo s původními malými winglety (pro nové "sharklets" 35,80m) |
Délka letadla: | (m) | 44,51 | |
Výška (na zemi): | (m) | 11,76 | |
Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 48 500 | Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla |
Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 93 500 | Nejvyšší certifikovaná pro zesílenou verzi, typická 89 000kg |
Maximální počet cestujících: | 220 | Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod. | |
Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 4 350 | Dolet s max. počtem cestujících v nejvýkonnější verzi s motory IAE V2500 |
Cestovní rychlost: | (km/h) | 828 |
Airbus A321 vznikl prodloužením letadla Airbus A320, s nímž sdílí většinu dílů a spolu s nímž a novějšími letadly Airbus A319 a Airbus A318 patří do unifikované typové řady letadel pro střední tratě, označované jako "rodina A320" (A320 Family).
Airbus oficiálně oznámil svůj záměr vyrábět prodlouženou verzi A320 24. listopadu 1988, tedy necelé dva roky po vzletu prototypu A320, se záměrem vytlačit americký Boeing 757 z nejkratších jím obsluhovaných tratí. Kromě nejnovějších, často převratných technologických řešení sdílených s výchozím A320 mu k tomu měla dopomoci především nižší hmotnost oproti mírně většímu B757 (který byl dimenzován na univerzálnější použití i na delších tratích), umožňující použití o kategorii menších motorů.
Trup původní A320 byl prodloužen o celkem 6,94 m, snaha o zachování co nejkratších časů pro nástup a výstup cestujících (kterých uveze A321 oproti A320 zhruba o 40 více) spolu s předpisovými požadavky na zajištění evakuace kabiny v případě nouzové situace si však vyžádala zcela jiné uspořádání nouzových východů. K dalším nezbytným úpravám patří zesílení podvozku a pochopitelně instalace motorů o vyšším tahu. A321 se tak stal modelem, který se od zbytku typové řady vůbec nejvíce odlišuje.
A321 Air France
Prototyp A321 poprvé vzlétl 11. března 1993 (zhruba 6 let po prvním letu A320), prvními zákazníky se v následujícím roce staly Lufthansa a Alitalia. A321 se stal prvním Airbusem montovaným mimo hlavní sídlo výrobce ve francouzském Toulouse, tento model se spolu s pozdějším A319 montuje v německém Hamburku. Velmi záhy po zavedení typu do provozu u leteckých dopravců se ukázalo, že většímu rozšíření brání malý dolet výchozí verze A321-100. Od roku 1996 se proto dodává verze A321-200 se zesílenou konstrukcí a zvýšenou maximální vzletovou hmotností , využitou k instalaci dalších palivových nádrží v centroplánu.
Tím bylo sice dosaženo zvýšení doletu na více než 4000km, nutno však podotknout, že za cenu značného zvýšení plošného zatížení křídla, které zůstává shodné s výchozím menším A320. V přepočtu na vyšší nabízenou kapacitu tak A321 samozřejmě dosahuje nižších nákladů oproti A320, ale zlepšení není tak výrazné, jak bývá u největších členů unifikovaných typových řad letadel obvyklé.
Konkurentem A321 byl zpočátku zmíněný Boeing 757-200 s vyššími náklady při jen mírně vyšší kapacitě, zato však téměř dvojnásobným doletem a schopností transatlantických letů, posléze se stal přímým konkurentem Boeing 737-900. Nástupcem je Airbus A321neo, jehož prototyp poprvé vzlétl 9.2.2016 a který díky zvýšené kapacitě až na 240 míst a ve verzi "LR" i zvýšenému doletu má ambici nahradit již nevyráběný Boeing 757 i na dlouhých tratích.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »