Představujeme česká a slovenská letiště: Raná (LKRA)

3.7.2019

Představujeme česká a slovenská letiště 30: Letiště Raná        Raná je mezi plachtaři pojem, plachtění tu má dlouhou historii. Navíc svahy Rané, pozoruhodné hory-solitéru, jižní brány Českého středohoří, získaly nádech až legendární v dobách reálného socialismu, kdy se sem sjížděli rogalisté z celé země, aby tu mohli režimu navzdory zažívat opojení svobodou ve vzduchu. Na úpatí Rané pak leží klasické plachtařině zaslíbené letiště.


Letiště Raná, LKRA, vzlet a nízký průlet nad VPD 23.

Veřejné vnitrostátní letiště Raná (LKRA) disponuje dvojicí vzletových a přistávacích drah - 05/23 o rozměrech 750x100 m a 11/29 o rozměrech 850x70 m. Je tu velmi čilý plachtařský provoz, který doplňuje provoz paraglidový z vrchu Raná nad letištěm. 

» Více o dalších letištích si přečtěte v sekci Letiště ČR & SR nebo v seriálu Představujeme čs. letiště.  » Vše o letištích na webu FR najdete zde. 

Plachtaři Ranou objevili už za první republiky. První let se zde uskutečnil 2. září 1932 a vykonal ho Erwin Primavesi na kluzáku Zögling. Později zde začala působit místní skupina Masarykovy letecké ligy a vznikla zde Ústřední škola MLL.

hbjnokmpop-min.jpg  Zoom gallery

V říjnu 1938 přešlo letiště do německých rukou. Němci zde v roce 1941 vybudovali letiště s velkým hangárem. Po válce tu vznikla Ústřední škola Aeroklubu ČSR, v roce 1948 pak Aeroklub Raná. Hangár byl následně demontován a přemístěn na severní stranu vrchu Raná. 

Kromě Erwina Primavesiho, průkopníka plachtění na Rané a instruktora letecké školy, zde působili například jeho vrstevník Josef Ryll či plachtař Jan Bartoš. V pozdějších dobách zde létal a školil piloty například Jiří Beneš st., domovský aeroklub na Rané měli nebo mají reprezentanti ČR v plachtění František Málek a Jiří Beneš ml. (tomu režim v roce 1980 z politických důvodů létání zapověděl), vsoučasnosti Ranou úspěšně reprezentují Jana a Hana Trešlovy nebo Rostislav Frič. 

» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication. Vaše letadlo může monitorovat tracker Trexee.

Na letišti můžete vidět historické kluzáky ŠK-38 Komár, Z-24 Krajánek, LG-130 Kmotr a další, v aktivní službě pak ASK-13, VSO-10, SZD-36 Cobra, ASW-15, ASW-19, Standard Cirrus, Ventus, Nimbus, Discus, LS-3, DG-300. Z ultralehkých letadel jmenujme Allegro 2007, TL Sting nebo FM Vampire. A když zde přistanete, možná tu zahlédnete i sysla obecného - na letišti a v okolí jich žije několik stovek.  

» Zapojte se s námi do hry Lovci letišť a vstupte do Klubu lovců letišť! Vše potřebné se dozvíte zde

Místní aeroklub pořádá pravidelné jarní závody Šohajů a historických kluzáků, letní plachtařskou soutěž Ranský Pohár a na sklonku léta Ranské svahování - rozloučení se sezónou s historickými kluzáky. 

Pokud se na Ranou vypravíte, pohled z letadla na vrch Raná a vůbec na České středohoří od jihu vás nadchne. A pokud budete mít chuť na kontrast, zamiřte na nedaleké Mostecko - letecký pohled na nekonečné dálavy povrchových dolů mostecké pánve vás ohromí. 

Zoom gallery

V seriálu Představujeme česká a slovenská letiště vám postupně představíme všechna letiště dosažená v rámci expedice 100 let -100 letišť. Zároveň je najdete ve video databázi čs. letišť, rovněž na webu FR. Až bude dokončena, bude se jednat o největší nám známou videodatabázi českých a slovenských letišť soustředěnou na jednom místě - webu Flying Revue - propojenou s dalšími informacemi o těchto letištích. 

 

 


Vše o českých a slovenských letištích na webu Flying Revue

 

 


 

      » Vše o expedici 100 let - 100 letišť

expedice_100_let_2018_web_2strana_cz-min.jpg

 logo_fr_transp.jpg 

 uzhujiko-min.jpg


 


VFR Communication


Lety do zahraničí vám usnadní výuková aplikace letecké angličtiny VFR Communication. Na trhu podobnou nenajdete.

» Vstoupit do aplikace
» Ukázková kapitola
» 10 dní zdarma - pište
» Koupit aplikaci
» Vše o aplikaci

» Kupujete si přístup do aplikace, která je on-line.
» Nemusíte ji instalovat ani stahovat.
» Přístup můžete koupit i svým blízkým ve formě dárkového certifikátu.

English VFR Communication


Nyní i pro zahraniční piloty: English VFR Communication.

» Enter the english version
» 10 days free - write to us
» To buy the application



Trexee – monitoring letadel




» Trexee sleduje, zaznamená a ve 3D zobrazí trasu vašeho letu
» má globální pokrytí, polohu zapisuje co 10 vteřin
» detekuje vstup do zakázaných oblastí
» vaši blízcí mohou sledovat váš let on-line
» v případě potřeby vyšle nouzový signál o vaší poloze
» monitoruje průběh letu dle požadavků leteckých škol a půjčoven
» hlídá vaše letadlo na letišti (záznam otřesů)
» podává přehled o servisu a opravách letadla
» umožňuje studijní využití záznamů
» Více o aplikaci Trexee zde.

Aplikaci Trexee
můžete zakoupit zde.


Další články k aplikaci
čtěte zde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Flying Revue > Série & speciály > Představujeme čs. letiště > Představujeme česká a slovenská letiště: Raná (LKRA)
.

         Máme pro vás »

FR 4/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 

Pojišťovna Ergo:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 10.08.1949 se stalo...
10.08.1949
První let prototypu kanadského proudového dopravního letounu Avro Canada C102 Jetliner. Typ vyvolal na americkém kontinentu velkou pozornost, Howard Hughes nabídl financovat rozjezd sériové výroby, ale vývoj Jetlineru byl nakonec zastaven.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456