9.5.2019
Výcvik pilotů - FNTP II simulátor Cessna 172SP G1000 Nejrozšířenějším výcvikovým letadlem nejen v České republice je Cessna 172. Simulátor pro tento de facto nejrozšířenější výcvikový letoun však dosud nebyl k dispozici. Od konce dubna 2019 už to ale není pravda, do provozu ho totiž uvedli na letišti v Kladně (LKKL).
"Proč jsme se pro nákup tohoto typu simulátoru rozhodli? Důvodů je víc, především ale právě ten, že výcvik v reálu probíhá obvykle na Cessně 172, simulátor k tomuto typu ovšem u nás dosud neexistoval," vysvětluje Igor Šlajchrt z letecké školy Blue Sky Aviation, která simulátor nechala postavit u švýcarské firmy Elite Simulation AG a koncem dubna 2019 ho na kladenském letišti oficiálně uvedla do provozu.
FNTP II simulátor Cessna 172SP G1000, Blue Sky Aviation Kladno
Simulátor tvoří věrná kopie kabiny C-172, která zahrnuje i pracoviště instruktora, jenž řídí výcvik a konfiguruje jednotlivé situace. Kabina je o něco málo širší než v reálném letadle, právě proto, aby pohyb instruktora umožňovala.
Pozici letadla vůči zemi může žák kromě na přístrojích sledovat i na 270° parabolickém plátně před kabinou. Simulátor pracuje se dvěma typy vizuálů. Na IFR výcvik tu používají zjednodušený vizuál s jednoduchou grafikou. "Žák ve výcviku pro létání podle přístrojů se potřebuje soustředit na postupy, nemusí sledovat detaily krajiny a letišť," říká Igor Šlajchrt.
Všechny přístroje včetně avioniky Glascockpit Garmin 1000 jsou v simulátoru zcela reálné, s aktualizovanými databázemi Jeppesen, součástí vybavení je modul SBAS. Simulátor je statický, takže se při navození konkrétní letové situace nepohybuje, leč síly působící do řízení jsou optimalizované podle reálných letových modelů a tedy velmi věrné.
Výroba byla zdlouhavá, certifikace v ČR rovněž. "Bylo to náročné na financování i na nervovou soustavu, ale vše se nakonec podařilo a jsem moc rád, že je simulátor v provozu a pracuje podle našich představ," směje se zakladatel Blue Sky Aviation.
- VFR Communication, on-line výuková aplikace letecké angličtiny
- Trexee, on-line monitoring malých letadel
Na simulátoru se dá provádět i nácvik řešení situací, které se v reálném - v případě C-172 jednomotorovém - letadle cvičit nedají, například vysazení motoru. Nakonfigurovat lze ale také dlouhou řadu jiných možných závad a situací, k dispozici jsou i různé varianty počasí, především pro výcvik létání podle přístrojů.
Využít simulátor ale mohou i žáci, kteří jsou ve výcviku pro VFR létání. "Mají například domluvenou lekci a stane se, že počasí létání ten den zkrátka neumožní. Simulátoru ale špatné počasí nevadí, takže letět mohou, i když je venku neletové počasí," říká Igor Šlajchrt. Modul pro VFR je graficky preciznější, aby mohl nahradit výcvik v reálném letadle, například právě v případě zmíněného neletového počasí.
Protože simulátor tohoto typu je jediný ve střední Evropě, kladenští ho nabízejí pro výcvik i dalším leteckým školám. "Simulátor je certifikovaný k výcviku PPL, CPL a IFR. Je k dispozici všem leteckým školám. Zdarma jim zaškolíme instruktory a ti pak u nás mohou cvičit žáky," zakončuje Igor Šlajchrt.
Text, foto, video: Jan Dvořák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »